Totalt antall sidevisninger

torsdag 2. juli 2009

Fri fantasi

Ja, hurra! Du bruker helt sikkert din Frie Fantasi hele tida, ikke sant? Åh… ikke det? Har den reist sin vei, sier du. Har du glemt den på loftet? Stuet den bort?

Men… kjære du, jeg trodde virkelig at Fri Fantasi var hvert eneste menneske sin beste venn? En personlig følgesvenn i tykt og tynt. Bestevennkompiskamerat. Kreativ og ellevill og sprø og helt herlig! Til å bli rik på livet av.

Litt sånn som i tegneserien ”Tommy og Tiger’n”: Tommy er en kvikk og freidig gutt med verdens beste tøytigervenn - kalt Tiger’n. Tiger’n er en høyst levende, kjempestor tiger og lekekompis når Tommy er alene. Med klør og tenner og egne meninger og alt. I selskap med alle andre, er Tiger’n en livløs liten harmløs mjuk tøytiger...

I dag er jeg fem år:

”Du…? Skal jeg fortelle deg noe skummelt og kult på en gang? For jeg har krokodille under senga og en diger løve i klesskapet. Pappa må sjekke inni skapet og under senga mi hver kveld – og sende dem vekk, før jeg tør å legge meg. Og – om morran tar jeg rennefart fra helt innved veggen og hopper fra sengekanten så laaangt utpå gulvet som mulig, for at krokodillen ikke skal bite meg i hælene. Det vil den nemlig gjerne gjøre, hvis jeg setter meg opp og putter beina rolig ned på gulvet, slik jeg har sett voksne pleier å gjøre…

Felles for Tommy og jeg, er at vi VET hvordan det er med Tiger’n og krokodillen og løven. Mens alle store, voksne mennesker gjerne ler litt av oss inni seg, og sier snusfornuftig med sin kjedelige belærende voksenstemme at vi skal slutte å tulle… Unntatt Pappa da, for han sjekker rommet mitt for meg og sender dem vekk. Uten å le eller skjenne.

Hah! Det mange voksne ikke vet, er at de totalt mangler Fri Fantasi. Den har de sperret inne et eller annet velpolert og stramt sted. Eller sendt den på evig kald og streng mursteinskostskole med altfor lite mat. For et fantasiløst og kjedelig liv.

Hah! Det de voksne ikke vet, er at de menneskene som virkelig har flytta store fjell når det gjelder for eksempel oppfinnelser og vitenskap og kunst og mat og sånn, det er de som IKKE har puttet sin egen Frie Fantasi på magert sparebluss. De kule folka, som virkelig gjør en forskjell i verden, DE har sin Frie Fantasi hjemme hos seg. Det er jeg helt sikker på. De leker med den. Ser hva som skjer, hvis en prøver noe på en helt ny måte. Setter sammen ting på nye måter. Strekker tanken utafor der den har tenkt før og sånn.

Hah! Det de voksne ikke vet, er at de er så innmari skråsikre på ting de ikke aner noe som helst om. Lurer på om de har glemt at de har vært barn, kanskje det er derfor de har blitt slik? Lurer på hvorfor de har stuet vekk sin Frie Fantasi? Det de voksne ikke vet, er at de tenker 60 - 90 tusen tanker hver dag. Hvor mange teller tankene sine egentlig? Hvor mange tenker de samme tankene dag ut og dag inn? Tror du virkelig at noen klarer å tenke 60 000 nye tanker på en dag?

Hah! Tenk hvis voksne tenkte bare 10 000 tanker. Tenk hvis de tankene de tenkte var fulle av Fri Fantasi. Nye tanker. Frie tanker. Kule tanker. Tanker utenom det vanlige. Tanker som gjør verden til et bedre sted istedenfor et lite, kjedelig sted?

JAAA til Frie Fantasi for ALLE! Til og med for de som er eldre enn fem år. Hvorfor gidder vi noe annet, forresten?

Ingen kommentarer: