Totalt antall sidevisninger

fredag 15. mai 2009

Snusfornuften..

..er no’ tull i grunn. Jeg er helt enig med Arne Næss der. Vi er stappa fulle av Snusfornuft. Kanskje skikkelig hardstappa, også. Som en sprekkeferdig striesekk? Hvem vet.

For SNUSFORNUFT er noe helt annet enn SUNN FORNUFT. I hvert fall slik jeg tenker. Sunn Fornuft fins i hjertene våre. Mens Snusfornuften er de der innlærte, stramme, strenge og fordømmende tankene som overtar styringa av livet. Særlig når vi lever blindt etter reglene uten å tenke over hvem som har laget dem og hvorfor. Jeg bare minner meg sjøl og alle andre om at regler lages AV deg og meg (altså mennesker) - og FOR deg og meg. Og kan også lages VEKK igjen av oss. Selvfølgelig!

Snusfornuften vinner, når det blir viktigere å følge reglene blindt, enn å finne ut av hvorfor regelen er laget og hvor den vil. Kanskje har den etter hvert blitt helt udugelig og utgått på dato. I hvert fall syns jeg vi mennesker er veldig gode til å ha regel-blindhet. Eller er det kanskje bare meg?

Kan hende vet vi litt om halve regelen. Eller vi har liksom sett snurten av den. Og så tror vi at denne snaue halvparten, eller glimtet av noe, er en hel sannhet. For det har vi lest i avisa, eller hørt på et program på TV, eller Noen har sagt det.

Hvor mange kan med ”hjertet i hånden” virkelig si at de undersøker en regel (skrevne og uskrevne) for å finne ut hva den egentlig forteller? Ikke jeg, i hvert fall. Snusfornuften sier kjapt og litt lettvint inni hodet at ”Ja, slik er det, sikkert”, og så tror vi på våre egne tanker…

Hi-hi, de tankene våre er noen rare greier, dere. Noen ganger er det skikkelig Sunn Fornuft å tenke med hjertet FØR vi gjør, sier eller tror ting. For oftest er det jo kjempelett å bare snakke rett ut fra Snusfornuften, uten å ta en liten indre prat med hjertet og Sunn Fornuft først.

Arne Næss sa at Snusfornuften bor i hodet. Arne Næss var kul. Han visste at tankene våre ikke alltid vet best. Jeg syns hjertet er kult. Det vet best. Der bor Sunn Fornuft.

Snusfornuften repeterer bare gammelt snerperi. Den veier og måler oss opp og ned med strengt blikk og blir sjelden fornøyd. Snusfornuften digger misfornøydhet og tungsinn.

Sunn Fornuft i hjertet vet kloke ting. Sunn Fornuft gjør så godt den kan, og vet at det er helt perfekt. Sunn Fornuft er fornøyd og glad og elsker livet og varmen og gleden. Sunn Fornuft sier fra når det er nok, der Snusfornuften tror den MÅ alt mulig rart.

JAAA til mindre Snusfornuft i hodet og mer Sunn Fornuft i hjertet! Hvorfor ikke, forresten?

Ingen kommentarer: