Totalt antall sidevisninger

søndag 3. mai 2009

Det du sender ut, får du tilbake

Tenk så fantastisk flott, dere. At alt det du og jeg sender ut, kommer tilbake til oss. Eller så kan det jo være litt ille, også… Hva tror du?

Rosemary Kennedy sa en gang ”What goes around, comes around.” Oversatt kan det bety omtrent: Det som går rundt omkring, kommer også rundt omkring. Eller: Det du sender ut, går i ring tilbake til deg. Og hva i all verden jeg mener med det? Hmm... Det er jo sagt på mange andre måter også. Smil til verden og verden smiler tilbake. Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Eller på andre felter av livet, er det for eksempel sagt: Vold avler vold.

Det er på en måte enkel og grei fysikk, det der. Hvis du og jeg forstår at det ikke bare gjelder på smilefronten, men på ALLE fronter i livet. At vi husker det. Har det i minnet vårt hele tiden. Ikke bare sånn rett før julenissen og julegratialet kommer, eller bare en kort-kort stund etter at noe godt og stort har hendt oss.

Jeg tenker at alle mennesker er som en slags radio. Vi tar i mot og sender signaler til og fra verden rundt oss. Altså, hvis jeg - på min personlige radiofrekvens - sender ut skepsis, motstand, gjerrighet, sure kommentarer, giftige tanker, sukk og uff og stønn, så vil jo omgivelsene automatisk sende akkurat det samme tilbake til meg?

Hvis jeg på min personlige radiofrekvens sender ut åpenhet, velvilje, raushet, hyggelige kommentarer, fredelige eller nøytrale tanker, latter og gode historier, så vil jo verden automatisk sende akkurat det samme tilbake til meg?

Hvis jeg hele tiden bekymrer meg for at det er for lite, får jeg selvsagt for lite tilbake fra verden. Hvis jeg aldri er fornøyd og bare vil ha mer og mer – så vil verden heller ikke være fornøyd med meg, og vil selvsagt på en eller annen måte kreve mer og mer av meg.

Hvis jeg tenker at det går bra og at det er nok til alle, så er det akkurat det verden sender tilbake til meg. Hvis jeg alltid er takknemlig og er fornøyd og glad for det jeg har – så vil verden være takknemlig tilbake og sende mer å bli fornøyd og glad av til meg.

Jeg har lyst til å spørre deg om du noen gang tenker over hva du sender ut? Har du hørt etter hva du egentlig sier i løpet av en dag? Er du kanskje av den typen som, uten å være klar over det, syter og uffer deg mye mer enn du ante? For jeg vet av erfaring at det er lett å falle inn i slike vaner.

Eller - er du av den typen som ser det beste i alle situasjoner? Ha-ha, for det går nemlig heldigvis an å falle inn i slike vaner òg. Ser du etter løsningene eller problemene? Ser du deg sjøl litt på avstand noen gang? Observerer hva du sier, gjør og tenker på? Slik at du er klar over hva du sender ut. Og får tilbake?

Tenk en liten stund på: Hvis vi verken kan gi eller kan ta i mot ros, hvor blir det av rosen da?
.
JAAA til å være klar over hva jeg sender ut, slik at jeg får det jeg har lyst til å få tilbake. Hvorfor ikke, forresten?

Ingen kommentarer: