Totalt antall sidevisninger

fredag 6. februar 2009

Eplemeditasjon

(Foto:Opplysningskontoret for frukt & grønt)



Rødt

Glatt

Godt å ta på

Godt å lukte på


En gang hørte jeg ei dame

fortelle at hun øvde seg på

å spise et eple

på lengst mulig tid


Rekorden var på

to timer og tretten minutter

Inspirert tar jeg en bit

tygger sakte

med skall og det hele


Lukker øynene

regnet blir borte

gradestokken stiger

I mitt indre landskap

skuer jeg epletrær i blomst

I Hardanger

I Harstad

eller Holmstaddalen


Hvor spiller ingen rolle

Smaken brer seg

utover tunga.

Jeg nyter


Tar en ny bit

Og tygger

i vel fire minutter

Jeg øver

på å spise et eple

så sakte som mulig

uten å tenke på noe annet


Lett er det ikke

men øvelse gjør mester

Tolv minutter senere

nærmer jeg meg kjernen


Min personlige rekord

Med eplets søtsyrlige ettersmak

dets gode grønne vibrasjoner

slipper jeg tankene fri

Ingen kommentarer: